Timeline till Facebooksidor, nu i mobila enheter

Timeline till Facebooksidor, nu i mobila enheter


I fredags började Facebook rulla ut timeline för Facebooksidor (pages) i mobila enheter. Det gäller både för webbversionen och applikationen. Grafiskt blir därmed facebooksidor betydligt roligare att se på i mobilen då Facebook visar upp omslagsbilden från den fullskaliga sidan.

I slutet av förra veckan kom det rapporter om att företagssidor fått timeline-utseendet på mobila enheter. Sedan dess har Facebook rullat ut den designen under helgen. Det var nästan fyra månader sedan timeline lanserades för datorversionen av Facebooksidor. Det kan jämföras med privata profiler där timeline lanserades samtidigt för alla versioner.

Så ser Facebook timeline ut i mobilen

När man kommer in på en sida i en mobil enhet ser man nu omslagsbilden samt ikonen överst. Under detta visas företagsnamnet, hur många som ”gillar”  sidan, antal som ”pratar om” den och About-texten. Därefter kommer like-knappen. Detta område kan se lite olika ut beroende på om man lagt in ett telefonnummer eller tillåter meddelanden. Har man ett nummer visas först like-knappen och sedan en knapp för att ringa företaget alternativt en meddelande-knapp. Har man varken aktiverat meddelanden eller lagt in ett nummer får man en fullbredds like-knapp. Oavsett utseende så har like-knappen ökat markant i storlek och känslan är att facebook försöker öka interaktionen mellan besökare och företag. Under like-knappen ser vi något intressant i form av samma typ av boxar som datorversionen har för bilder, likes, karta och events. Utöver detta finns det även småförändringar för de som är administratörer. Nedan ser ni en jämförelse mellan den gamla designen och den nya hos en av våra kunder.

Till vänster den nya och till höger den gamla designen:

Facebook-applikationer till mobilen?

På datorversionen hittar man bland ovan nämnda boxar även eventuella undersidor. Undersidor är sidor (appar) som företag kan bygga själva med unik design och funktionalitet inne på Facebook. Dessa används utbrett på datorversionen men vi har länge saknat stödet för det i den mobila versionen. Till följd av en design som passar bra för undersidor samt att det tog så lång tid att få fram företags-timeline i mobilen är det många som spekulerar i huruvida vi inom en snar framtid kan komma att få ett stöd för facebook-applikationer i mobila enheter. Detta skulle markant öka företags möjligheter på Facebook och ligger i linje med Facebooks senaste satsningar på den mobila marknaden. Det finns dock en nackdel med den nya designen. Även om omslagsbilden behåller ration vilket gör att den ser bra ut i mobilen så är ikon och omslagsbild inte synkade. För de som varit lite kreativa och gjort ikonen som en del av omslagsbilden kan detta påverka negativt. När de gör på det viset hade man önskat att Facebook tillät att välja en specifik bild för mobila versionen.