Apples tio vanligaste skäl att neka appar på App Store
Apple tvärtemot Google Play är vida kända för att ha en väldigt hård granskning av appar innan de släpps upp på App Store. Det finns många fördelar med detta; såsom att den generella kvalitén och upplevelsen blir bättre samt att det till viss del även säkrar upp mot appar som innehåller skadlig kod. Nackdelen för utvecklare världen över är att det är svårt att veta exakt vad Apple tittar på och vad man framförallt ska ha koll på. Att hänvisa till Apples Guidelines är lite som att hänvisa hur man skall leva sitt liv till bibeln. I stort sett har man koll på Do’s and Don’ts men att ha koll på varenda regel och rekommendation är snudd på omöjligt samt att det mesta är öppet för tolkning. Apple har nu gjort livet lite enklare för utvecklare och publicerat en lista på de tio vanligaste anledningarna till avslag. Nedan ser du ett diagram över dessa:
Vi ser att 6% av alla avslag beror på att gränssnittet inte motsvarar Apples förväntningar. Enklaste sättet att vara säker på att uppnå Apples krav är att använda deras egna designelement och ”copy/pastea” från större appar där gränssnittet känns igen. Detta kan lätt ge konsekvenser i form av väldigt likformad appdesign. Nedan ser ni ett exempel på vad Apple skulle godkänna, respektive inte godkänna:
I detta fall känns det ganska solklart varför den ena skulle blir refuserad men i ett så subjektivt fall som grafik är det som gjort för missnöje hos utvecklare.