Facebook offers, nu tillgängligt för alla

Facebook offers, nu tillgängligt för alla


Facebook meddelade i torsdags att deras Offers nu är tillgängligt för alla Facebook-sidor (med fler än 400 följare). Vi har tidigare skrivit om Facebook Offers, då var det bara tillgängligt för ett urval av sidor. För de som det varit tillgängligt för har det dock varit gratis. Samtidigt som Facebook ger fler möjligheten att nyttja tjänsten lägger de till kravet att man måste sätta en minimumbudget för marknadsföring av kupongen. Allt i linje med att Facebook behöver öka intäkterna.

Kupongerna marknadsförs enklast genom Facebook Promote där man betalar för att statusuppdateringar (och nu offers) ska synas för fler. Man sätter en budget och får ett estimat på hur många som kan nås. Utöver detta kan man även marknadsföra annonserna med vanliga Facebook Ads.

Facebook säger dock att sidägare ska kunna prova på tjänsten och meddelar att det ska vara gratis första gången, utan något krav på marknadsföring. Detta visar sig dock vara något inkonsekvent; efter att ha testat har vi sett skillnader i detta, allt från rabatterat, gratis till att man behövt betala fullt från första gången.

Facebook har nu lagt till möjligheten att bifoga en streckkod till erbjudandet, så att det kan scannas av. Detta gör tjänsten betydligt mer effektiv för fysiska butiker.

Man lägger upp ett Offer genom att, i samma box man publicerar statusar, klicka på ”Offer, Event +”. Därefter väljer man om erbjudandet kan nyttjas; Fysiskt, Fysiskt och Online eller enbart Online.


Därefter får man fylla i det praktiska såsom vad erbjudandet ska vara, ladda upp en bild, lägga till eventuell streckkod.

När man är nöjd med sin annons är det dags att välja hur mycket man vill marknadsföra sitt erbjudande. Detta kan man göra antingen genom vanliga annonser eller Facebook Promote. Man kan även rikta erbjudandet till en specifik målgrupp.

Facebook offers kan bli ett kraftfullt verktyg för att driva trafik just för att det är såpass enkelt och generellt, detta ger marknadsförarna möjlighet till olika typer av kampanjer. Då Facebook Offers finns tillgängligt även för mobiler tror jag detta kan ge en tuff konkurrenssituation för andra aktörer som arbetar med erbjudanden i mobila enheter. För det krävs dock att Facebook inte flyr skeppet, som de gjorde med Facebok Deals (ett misslyckat försök av en liknande tjänst). Konkurrensen kan framförallt bli stor om Facebook Offers kopplas samman med Apples iOS 6-funktion Passbook.