
Facebook Offers – erbjudanden på Facebook
Nu meddelar Facebook att de tagit fram en ny tjänst kallad Facebook Offers. Det gör det möjligt för företag att skapa egna erbjudanden och kampanjer för att attrahera nya kunder. Med den här tjänsten siktar Facebook på samma marknad som Groupon, Gruppi och Rabble. Tjänsten kommer göra det enklare för företag att marknadsföra sig direkt till sina kunder genom erbjudanden och kampanjer som de själva skapar. Inom kort kommer tjänsten att finnas tillgänglig för andra företag, men inte för alla. Redan nu har företag som Statoil och McDonalds börjat med tjänsten i sin marknadsföring på Facebook.
Läs mer om Facebooks satsning på rabattmarknaden.
Facebook lanserar ny funktion kallad Facebook Erbjudanden
I april 2011 testade Facebook att lansera ”Facebook Deals” i USA för att ta upp jakten på de amerikanska rabattjättarna Groupon och Living Social. Tjänsten, som den såg ut då, gick ut på att man skulle checka in på olika ställen och på så sätt ta del av diverse erbjudanden. Då tjänsten inte fick ett sådant genomslag som Facebook hade räknat med tog de bort funktionen efter endast fyra månader i bruk. Såhär löd det officiella uttalandet som gjorde Facebook gjorde till nyhetsbyrån Reuters om avvecklandet av Facebook Deals:
After testing Deals for four months, we’ve decided to end our Deals product in the coming weeks. We think there is a lot of power in a social approach to driving people into local businesses. We’ve learned a lot from our test, and we’ll continue to evaluate how to best serve local businesses.
Nu har det gått åtta månader sedan Facebook avslutade Facebook Deals och nu är de alltså tillbaka med den en genomarbetad version. Nya Facebook Erbjudanden finns än så länge endast som en betaversion för utvalda företag.

Vad den nya Facebook-funktionen innebär
I och med skapandet av den nya funktionen på Facebook har utvecklarna tagit tillvara på att erbjudanden är ett riktigt bra sätt att attrahera nya kunder. Med deras nya funktion kan personer som har ett Facebook-konto enkelt ta del av och dela erbjudanden från företag, organisationer och varumärken. När en person delar ett erbjudande med sina vänner sker en så kallad viral spridning av både företagets namn, produkter och erbjudanden på det sociala nätverket. Det är positivt både för företaget och kunden, då kunden själv kan bestämma om han eller hon vill rekommendera erbjudandet till sina vänner och om han eller hon vill ha det synligt på sin Facebook-sida. För företagens del kan funktionen framför allt förbättra förståelsen om vad deras kunder tycker om deras företag och vad de faktiskt köper.
Det är gratis för administratörer att göra egna erbjudanden, men för att ha möjligheten till det måste företaget uppfylla de här kraven:
1. Sidan måste ha minst 500 gilla-markeringar
2. Den måste också representera ett företag som finns på en fysisk plats.
Stort ansvar men också stort användarantal
När det kommer till ansvarsbiten så gör Facebook som bland annat Groupon och lägger hela ansvaret på företaget som skapat erbjudandet. Därför är det viktigt att erbjudandena är genomtänka och strategiska för maximal räckvidd och användarvänlighet. Däremot har Facebook en stor fördel mot sina nya konkurrenter, då de har över 850 miljoner användare. Det gör att erbjudandena på Facebook har möjligheten att nå många fler användare världen.

Redan nu har Facebook publicerat en video om deras nya tjänst, vilket signalerar på att tjänsten inom kort kan komma till fler företag världen över. Men när det sker är inte officiellt ännu. Tills dess kan du se introduktionsvideon här nedanför: