Tidslinje kommer till organisationer, varumärken och företag

Tidslinje kommer till organisationer, varumärken och företag


Facebook genomgår just nu en ombyggnadsfas där man arbetar med att göra Facebook mer användarvänligt. Vi har sett hur man den senaste tiden har arbetat med att integrera tidslinjen för privatpersoner – nu kommer det även för organisationer, varumärken och företag. Övergången till tidslinje kommer att innebära en grundläggande standard i hur man strategiskt kan nå ut med sociala medier!

Det är skillnad i utseendet av tidslinjen jämfört med tidigare. Till skillnad från hur det såg ut innan så går det nu att marknadsföra sig med ett omslagsfoto högst upp på sin sida med en bredd på minst 399pixlar, precis som på din personliga tidslinje, där du kan visa upp ditt varumärke, företag eller din organisation.

Mer om Facebooks tidslinjer!

Viktigt att veta

Det finns dock restriktioner:
- Ingen pris -köpinformation t.ex. ”40% REA” eller ”Ladda ner på vår hemsida”
- Ingen kontaktinformation som redogörs i den integrerade informationsdelen
- Inga facebookreferenser till deras funktioner t.ex. ”Gilla”, ”Dela”
- Inga uppmaningar t.ex. ”Köp den nu!” eller ”Berätta för dina vänner!”
Andra saker som är värt att veta är att ditt omslagsfoto inte bör vara missledande eller uppmana privatpersoner att använda sig av samma bild som ditt varumärke eller företag använder.

En annan stor skillnad är att du inte längre har någon möjlighet att välja en landningssida. Självaste landningssidan var tidigare en av de grafiska delar där man profilerade in sitt företag. Den har nu blivit utbytt mot att man alltid landar på företagets förstasida, som även är deras tidslinje. Du kommer däremot fortfarande att ha möjligheten att erbjuda dina besökare fler alternativ ifall de ”Gillat” din sida än om de inte gjort det.

Värna om ditt varumärke

Utöver det så har man nu möjligheten att blicka bakåt i en organisations, ett varumärkes eller ett företags historia, till 1800-talet, genom att använda dig av så kallade Milstolpar. En funktion som är att räkna med i uppbyggnaden av kundrelationer då den ger ditt varumärke, organisation eller företag ett mervärde för användarna.
Man har använt sig av en navigationsmeny där man har en bestämd plats för information om företaget, fotografier och sen tre stycken valfria bildlänkar som du kan formge för att matcha ditt omslagsfoto. Dessa länkar syns betydligt mer än vad de gjorde tidigare samtidigt som du får leta dig fram till de sidor som inte ryms i navigationsfältet.

När det kommer till självaste tidslinjen så kan du välja att visa utvalda inlägg högst upp i 7-dagars perioder. Någonting som kan komma att vara effektivt i marknadsföring av kampanjer och de sidor som inte syns i navigeringsfältet. Du kan också välja att visa inlägg som är viktigare eller kanske bara snyggare genom att använda dig av funktionen ”Höjdpunkt”.

Även undersidorna får ett nytt utseende. Tidigare så kunde man endast använda sig av 520 pixlars bredd på sina sidor. Detta har man nu utökat till 810 pixlars bredd.

Man har även skapat en funktion som gör att organisationer, varumärken och företag kan skicka och ta emot privata meddelanden från sina användare. En funktion som gör att man nu kan hantera kritik och andra åsikter utan att behöva skriva det publikt på sina tidslinjer.