Sociala medier eller jobb?

Sociala medier eller jobb?


Hur och var drar man gränsen för sociala mediers intåg i det svenska arbetslivet? Många företag har uppmärksammat problemet med anställdas behov av att vilja finnas tillgängliga på diverse sociala medier, men hur bemöter man det?

Produktivitet ger mer under samma tid

Genom att öka sin produktivitet får man mer gjort under samma mängd tid. Här kommer några enkla steg för att öka din produktivitet:

  • Använd verktyg som skärmar bort det onödiga ”bakgrundsbruset”.
    • Domänblocker som gör det omöjligt att besöka exempelvis Facebook.com. I början kommer du skratta åt antalet gånger du ”råkar” försöka komma åt Facebook. Förslag på program till Mac användare: http://getconcentrating.com/
    • Bra skrivprogram i helskärmsläge, något som får dig att fokusera på det jobb du har att utföra. Inget mer, inget mindre. Förslag på bra skrivprogram: http://www.iawriter.com/
    • Ett par grymma hörlurar och en bra spellista! Om du sitter i ett öppet kontorslandskap kan det vara avgörande för att kunna skärma av sin omgivning och ibland kan ett par stora hörlurar verkligen signalera ”Stör mig inte!”.
  • Sätt upp tydliga mål
    Det är otroligt viktigt att du har definierade mål med det du gör. Utan en tydlig större bild av vad det enskilda projektet leder till, eller varför du ens engagerar dig, är det svårt att alltid vara motiverad. Därför är det av stor vikt att ha en målbeskrivning. Den kommer du ha stor nytta av och kommer att agera som kompass och vägvisare i ditt fortsatta arbete. Du kan skriva ner mål i olika former; i yrkeslivet, med fritidsintresset, med enskilda projekt eller med hela livet. Skriv gärna ner dem så de blir tydliga för dig. De ska gärna vara tidsbestämda, mätbara (kvalitativa eller kvantitativa) och framförallt enkla att förstå.
  •  

  • Lär dig prioritera
    Att lära sig prioritera är nog så viktigt, och kan betonas hur många gånger som helst. Att göra det som har betydelse för dig, och inte fastna i fel sysslor. Fundera över hur viktig uppgiften är för dig? Här är din målbeskrivning din bästa vän. Den talar om för dig vad du har för mål och hjälper dig ta reda på om du är på rätt väg. Att få tid för sig själv, eller att inte göra någonting, kan också vara en viktig prioritet. Det viktiga är att du övervägt varför du valde att fatta ett visst beslut.
  •  

  • 2 minuters-regeln
    En enkel regel att komma ihåg är 2 minuters-regeln. Den går helt enkelt ut på att när du tänker i termer av handlingar och kommer fram till en viss åtgärd, om då uppgiften tar mindre än två minuter att genomföra så ska du göra den direkt. Det kan handla om ett telefonsamtal, svara ett kort svar på ett mejl, sätta in papper i pärmen eller liknande. Gör dessa små uppgifter så fort de dyker upp. Men 2 minuters-regeln gäller också omvänt; när en uppgift tar längre tid än 2 minuter så skriv upp den på din to-do-list för att ta tag i när det är mer passande.
  •  

  • Glöm myten om multitasking
    Det finns en allmän myt om att duktiga och driftiga personer också är duktiga på multitasking, det vill säga att göra flera saker samtidigt. Ett exempel; Du sitter på ett möte samtidigt som du ska förbereda en rapport över veckans försäljning och du har ena örat i hörluren för att försöka hinna med det där ljudbandet som du var tvungen att lyssna på i den kvällskurs du går. Frågorna du bör ställa dig är då hur pass delaktig du är på mötet, hur pass kvalitativ och innehållsrik din rapport blir eller hur mycket du lär dig från ljudbandet? Tänk på att din hjärna bara kan fokusera på en sak i taget. Det du gör när du multitaskar är att fragmentera din uppmärksamhet till små mikrostunder på varje uppgift. Du blir inte engagerad eller speciellt insatt i någon av dem. Att istället fokusera fullt på uppgiften gör att du skriver en rapport som är bättre och dessutom på kortare tid, att mötet du är på faktiskt leder någonstans, och att ljudbandet även lär dig något.
  •  

  • Kroppen mår bra av rutiner
    Din kropp mår bra av en bra natts sömn och en sund kost. Försök att få till en god kombination och balans i din tillvaro. Hitta rutiner och vanemönster som ger dig en god balans i tillvaron. Det skapar också ett lugnt sinne, även om du har mycket att göra och det stormar runt omkring dig. Att göra saker av vana minskar samtidigt också din stress.
  •  

  • Vakna lite tidigare
    Försök att ha som regel att gå upp minst 30 minuter tidigare än vad du behöver på morgonen. Denna extra tid på morgonen gör att du dels undviker att stressa och på så vis få en riktigt dålig start på dagen. Den stora fördelen är att du får tid att tänka över din dag och vad du ska göra. Ha din kalender och din to-do-list nära till hands så får du en bra koll på vad som bör ske under dagen. Är det något du behöver förbereda? Denna korta extratid på morgonen kan hjälpa dig spara mycket tid under dagen. Om du är väl förbered när du kommer till din arbetsplats gör det med stor sannolikhet att din dag flyter på lättare.
  •  

  • Använd mobiltelefonen, men använd den smart
    Din mobiltelefon är ett utomordentligt verktyg som ofta är väldigt underskattat till fördel för din mejl. E-post har den fördelen att man skicka ett meddelande utan den andra parten behöver vara kontaktbar just nu. Det är också den stora svagheten med e-posten. Genom att använda telefonen istället kan du lösa ett problem på några minuter som med e-posten på din dator skulle ta flera brev fram och tillbaka för att lösa. Telefonsamtal kan du också använda när du inte har möjlighet att göra något annat; i bilen, i väntan på mötet, på flygplatsen och så vidare. Använd din telefon mer och använd den smart!


Mätbara leverabler

Det jag tror på sikt kommer ge absolut bäst resultat är mätbara leverabler. Att ge en person tydliga krav och förväntningar är grundläggande för att den ska kunna planera sin egen tid och dag. Men något som är grundläggande med leverabler är att de ska vara greppbara. Om berget ser för stort ut kommer man aldrig försöka bestiga det. Bryter man ner det i mindre greppbara etapper så kommer man lättare igång och får möjlighet att känna sig duktig för varje steg man tar. När du väl har ett ordentligt leveransschema med tydliga krav är det upp till dig själv att få tiden att räcka till.

Så ta kontroll över dig själv och din egna tid, låt den inte spillas iväg på Facebook, kafferaster eller andra tillfälliga njutningar i livet.