Nike slår igenom med en lyckad viralkampanj

Nike slår igenom med en lyckad viralkampanj


Skotillverkaren Nike har valt att inte vara årets sponsor på OS 2012 i London. Som ett komplement till att stå utanför OS i London har Nike precis släppt en serie med reklamklipp på YouTube där detta klipp fått ordentlig spridning på bara några dagar. Scenen utspelar sig i London, Ohio USA, med den överviktiga Nathan Sorrell 12 år som till samans med sin mor kämpar för att gå ner i vikt.

Nike talar till den stora massan i ny reklamserie

Nike har valt att lyfta fram vanliga människors prestationer i en ny serie med reklamvideos på YouTube. En av dessa är på Nathan Sorrell som 12 år gammal redan hunnit bli kraftigt överviktig något allt fler kan relatera till. Klassisk marknadsföring handlar antingen om att måla upp något som alla vill ha men inte kan få, eller något som man kan relatera till. Nike har i många år alltid valt att fokusera på högpresterande individer som lyfta deras varumärke, t.ex. OS deltagare. Men har av någon anledning nu valt att fokusera på vanliga människor och deras dagliga kamp, som enligt dom själva är en minst lika stor kamp som för elitidrottarna.

Hur upplever du Nikes reklamvideo med Nathan Sorrell?