LinkedIn når över en miljon svenskar och Facebook börjar ta betalt

LinkedIn når över en miljon svenskar och Facebook börjar ta betalt


LinkedIn når idag nära 25% av den svenska arbetsmarknaden med 1 010 698 registrerade användare och fortsätter att öka stadigt. Facebook ligger fortfarande långt före med 4 665 600 registrerade svenskar, men har inte alls samma tillökningstakt som det professionella nätverket LinkedIn. LinkedIn har lyckats slå sig in bland akademiker vilket skiner igenom i deras statistik;

Topplistor – De använder Linkedin i Sverige:

Branscher

  1. Informationsteknologi och -tjänster
  2. Datorer och mjukvaror
  3. Banker

Företag och organisationer

  1. Ericsson
  2. SEB
  3. TeliaSonera

Universitet

  1. Stockholms universitet
  2. KTH
  3. Uppsala universitet

Grupper

  1. KTH Alumni
  2. Ledarskap och organisation
  3. Göteborg

Titlar

  1. Ägare
  2. Konsult
  3. Projektledare
  4. VD

 

Facebook börjar ta betalt

Sedan Facebook börsnoterades under våren 2012 har kravet på ökad lönsamhet och intäkter ökat. Som företagare kommer du märka de ökade kostnaderna bland annat genom högre annonskostnader och möjligheten att betala för att få dina statusuppdateringar att synas mer. Privatpersoner kommer också få möjligheten att betala för att maximera exponeringen av sina statusuppdateringar, till och med lyckas få sina uppdateringar att syns för folk som blockar en.

Den i särklass största förändringen som Facebook nu genomför är introduceringen av ett betalningssystem, mycket likt det som Apple idag använder på iTunes. Man vill alltså nu lägga ner det som tidigare kallades Facebook credits och börja med eget betalningssystem där man kan betala i olika valutor. Målsättningen med detta är att företag ska kunna sälja sina produkter och tjänster via Facebook.

Personligen tror jag Facebook är farligt långt bort från sin ‘core business’ vilket är sociala nätverk. Det här ger utrymme för andra nätverk så som LinkedIn att ta mark och fortsätta expandera.

LinkedIn i Sverige, vad är det bra för?

LinkedIn har idag nästan 160 miljoner användare världen över men får samtidigt kritik för sin låga aktivitet hos användarna. Den genomsnittliga användaren på LinkedIn har ett konto som man då och då går in på för att lägga till fler kontakter i, men vad ska man använda LinkedIn till? Lars Ingerslev sverigechef på LinkedIn svarade så här till tidningen Chef:

”Man ska se det som ett professionellt nätverk där man kan lära sig nya saker inom det område man verkar. Det kan handla om att hitta relevanta artiklar, gå med i grupper eller söka nya jobb.” -Lars Ingerslev

Jag personligen använder LinkedIn för att bredda mitt nätverk, och i de fall jag behöver komma i kontakt med personer utanför mitt nätverk så kan LinkedIn fylla en stor funktion. Men får även medge att deras nyhetsfunktioner är väldigt bra, LinkedIn står för 60-70% av mitt totala nyhetsintag av branschnyheter.

Hur använder du LinkedIn?