
Google prövar inkludera mail i sökresultatet
Google har påbörjat en försöksperiod där inloggade användare får upp relevanta mail från inkorgen på Gmail. Vad betyder det för framtida sökresultat?
Hur det fungerar
Google presenterade nyligen sina planer för förändringar i sökresultaten. Ett av stegen de just nu prövar är att inkludera e-post från företagets mailtjänst Gmail i sökresultatet när en sökning matchar ord i ett mail.
Motiveringen från Googles sida är att ”ibland finns inte det bästa svaret på den publika delen av internet, ibland finns den någon annanstans som t.ex. i din mail”.
Sökresultatet kommer under prövotiden visas till höger om de vanliga sökträffarna och kommer bara synas för vissa användare när de är inloggade. Metoden ska enligt Google vara helt säker utan risk för att andra ska komma åt dina mail.
Hur påverkar det?
Förutom att det kan förbättra sökresultaten för den enkildes sökningar kan den förhoppningsvis förbättra Gmails interna söksystem som idag ligger långt efter Googles övriga sökalgoritmer i träffsäkerhet. Dessutom kommer detta påverka de som arbetar med marknadsföring genom e-post.
Eftersom mailen nu kommer indexeras på samma sätt som en hemsida så kan du genom ett bra mailutskick även få in sökträffar hos Googles vanliga sökverktyg för de användare som använder Gmail. Nyckelord i mailet blir allt viktigare och precis som vid klassisk sökmotoroptimering kommer uppmärkningen av nyckelord med html spela en större roll än idag.