
Förstå dig på Twitter
Visste du att Twitter har över en halv miljard registrerade användare, varav drygt 300 000 är svenska konton? Varje dag skickas 175 miljoner tweets och under populära event skickas tiotusentals med tweets varje sekund.
Vad är Twitter?
Twitter sammanfattar sig själva så här:
”Twitter är en tjänst för mikrobloggning och kommunikation som går ut på att dela med sig av korta uppdateringar samt genom att följa andra personer ta del av deras uppdateringar.”
Varje uppdatering eller ”tweet” man gör får maximalt innehålla 140 tecken så varje tweet ska vara kort och koncis. Detta gör det lätt att skumma igenom en stor mängd tweets och man kan därmed följa många personer utan att dränkas i information.
Som standard är alla tweets man postar publika, och även om det går att påverka är det få som gör sina konton privata. Till skillnad från Facebook är syftet en öppenhet och tillgång där alla ser allt, något jag tycker är positivt.
Varför ska man twittra?
Twitter bygger på en öppen diskussion och som företag kan det vara ett utmärkt sätt att vara nära sina befintliga eller potentiella kunder. Genom att ta del av vad personer tycker, diskutera och bevaka ämnen som är intressanta kan man få en enkel kommunikation med andra användare och även utbyta idéer, tankar och frågor.
Riktlinjer på Twitter
Eftersom Twitter är en plattform med få regler och begränsningar så är istället reglerna oskrivna och ska snarare ses som etiska riktlinjer. Jag skulle sammanfatta till grundnormer:
- Var ödmjuk, mer vi än jag i tweetsen.
- Bygg förtroende, var ärlig och uppriktig. Ingen följer en som inte är förtroendeingivande.
- Ha humor, ett skämt ger ett personligare intryck som ökar chansen att bli följd.
- Bygg relationer – Twitter handlar om att skapa relationer med personer du relaterar till.
- Du behöver inte svara på alla tweets direkt, känner du att det är en viktig fråga så fundera igenom svaret innan du svarar.
- Om någon missköter sig, ta ett djupt andetag och gå vidare. Två fel blir inte ett rätt.
- Besvara tweets, twitter är en dialog – inte monolog.
- Erkänn folk som skriver bra saker. Retweeta (återpublicera) gärna, men ange källan.
- Säg tack om någon rekommenderar eller retweetar dig, men inte för att någon följer dig.
- Var mänsklig. En personlig touch ökar chansen för en nära kundrelation.
Twitter ökar snabbt och fungerar effektivt som en kanal nära kunden. Med 300 000 svenska twitter-konton är det absolut en kanal att vara aktiv i.
Följ gärna Social Solutions på Twitter.