
Facebook promote – Att betala för att göra sig hörd
Facebook söker hela tiden nya sätt att tjäna pengar. Facebook promote det senaste i ledet för att tjäna mer på företag och privatpersoner som försöker nå ut. Facebook promote bygger i enkelhet på att man ska betala lite extra för att en statusuppdatering ska synas för alla ens vänner / ‘Likes’. Allt springer ner till spridningsfaktor och popularitet.
Spridning på Facebook
På Facebook kan man göra lite olika aktiviteter för att sprida information och att synas. De vanligaste är statusuppdatering, ladda upp bilder, posta länkar etc. Många företag använder sig även av så kallade Facebook-appar för underlätta sin egna spridning, allt från automatisk postning av blogginlägg till spridning vid eventuella kampanjer eller tävlingar. Oavsett vad du ska posta så är det kopplat till en spridningsfaktor som Facebook kontrollerar.
Spridningsfaktorn är kopplad till en rad faktorer allt från störst ‘popularitet’, till ‘interaktion’(hur ofta en användare har interagerat med sidan / personen). Det spridningsfaktorn styr är hur många kommer att se det du postar, exempelvis så syns en statusuppdatering för en Facebook-sida olika mycket beroende på hur pass aktiva användarna är och hur många ‘Likes’ man har.
En normal Facebook-sida med låg interaktivitet når normalt 3 – 5 % av sina följare / ‘Likes’, medan en sida med normal interaktivitet når 10 – 12 % av sina följare / ‘Likes’ och sida med hög interaktion kan nå så högt som 30 – 40 % av sina följare / ‘Likes’.
Exempel:

En lägre spridningsfaktor genererad via en Facebook-app. Bilden är tagen från Mobilizera

Medelhög spridningsfaktor på en bild från en sida med medelhög interaktion. Bilden är tagen från Shoppin

Exempel från en sida med mycket hög spridningsfaktor. Även i det här fallet en bild som fått många ‘Likes’ och kommentarer. Bilden är tagen från Fuller’s (25 års gräns)
Facebook promote
När Facebook börsnoterades kom extremt höga krav på lönsamhet. En av lösningarna som Facebook nu lanserat är Facebook promote. Facebook promote möjliggör för företag och snart även privatpersoner att kunna nå ut med sina uppdateringar. Det som alltså förändras när man betalar för en statusuppdatering är dess spridningsfaktor. Med Facebook promote kan man välja ungefär hur stor spridning man vill ha på sina inlägg, allt från ungefär 50% till nära 100% och effekten är helt klart märkbar!
Exempel

För 36 kr fick vår statusuppdatering en spridningsfaktor på 44%, en ökning med lite drygt 30%. Detta är medelbetalningen på Facebook promote.
Facebook har alltså gjort det möjligt att betala för att synas. Det är alltså inte längre en faktor av vad Facebook tror är intressant för dig som användare utan bara baserat på hur mycket företagen är villiga att betala. Jag tror att användaren bör äga rätten att kontrollera sitt eget flöde, lite mer ‘back to basic’ tänk.
Hur känner du?