Facebook köper Instagram för en miljard dollar

Facebook köper Instagram för en miljard dollar


Den populära bildapplikationen Instagram lanserades nyligen till Android, efter att ha hänfört över 30 miljoner iOS-användare. Redan nu tar företaget sitt nästa steg och blir nu en del av världens största internet företag, Facebook. På måndagen meddelade nämligen Facebooks grundare och VD Mark Zuckerberg att Facebook köper Instagram för en miljard dollar. Men det här är inte första gången som diskussionen har varit på bordet mellan de två företagen. Facebook’s fotodelningstjänst diskuterades redan 2004 med Instagrams VD Kevin Systrom. Det var långt före Instagram var en mobilapplikation med tiotals miljoner användare och när Facebook var ett nystartat företag.

Läs mer om Facebooks köp av Instagram.

Facebook har nu köpt Instagram
På annandag påsk meddelade Facebooks Mark Zuckerberg att företaget köper Instagram för en miljard dollar. Målet med köpet är att förbättra möjligheterna för Facebooks användare att dela sina foton med familj och vänner. Enligt Zuckerberg vill de bygga vidare på bildapplikationens styrkor men samtidigt också integrera dem i Facebook i tron att de två kommer komplettera varandra. Hur den kompletteringen är tänkt är inte officiellt ännu, men med tanke den stora prislappen så är det mycket troligt att Facebook ser en stor ekonomisk fördel med den nya integreringen.

Instagrams VD lugnar användarna
Tills vidare kommer Instagram att fortsätta fungera som det har gjort tidigare, som en fristående mobilapplikation. Men alla har inte varit glada över köpet. För att lugna vissa oroliga användare skrev Instagrams VD Kevin Systrom det här på Instagrams blogg:

It’s important to be clear that Instagram is not going away. We’ll be working with Facebook to evolve Instagram and build the network. We’ll continue to add new features to the product and find new ways to create a better mobile photos experience.

Det innebär att både iOS och Android-användare fortfarande kan ladda ner appen och använda den som tidigare. Det betyder att man fortfarande kan ladda upp sina bilder till andra sociala medier också förutom Facebook.

Instagram är Facebooks största köp någonsin
Det här är första gången, och enligt Facebook själva, troligtvis den sista gången som dem köper ett företag som redan har ett så stort antal användare som Instagram har. Men diskussionerna kring en fotodelningstjänst på Facebook var redan på tapeten 2004 när Facebook var nystartat. Kevin Systrom var då student på universitetet Stanford i USA och hade utvecklat en fotodelningstjänst kallad Photobox som intresserade Mark Zuckerburg och Adam D’Angelo. Så här förklarade Instagrams VD hur han kom på fotodelningstjänsten:

”I saw this problem: In college, tons of people took photos and they’d send out these huge Zip files over the Stanford email network. That didn’t really make sense: What we should do is have one place where everyone puts their photos, and can come together and basically download sets of photos if they want.”

Systrom blev efter ett möte med Zuckerberg erbjuden att arbeta med Facebook och deras utveckling av deras fotodelningstjänst, men tackade nej för att istället plugga klart. Efter skolan började Systrom jobba på Twitter och slutade sedan där för att starta Instagram.



Facebook blir nu en vassare konkurrent till Flickr
En trolig anledning till köpet av Instagram är att Facebook på sikt vill kunna erbjuda ett ännu smidigare sätt att dela foton än de har i dag. Köpet betyder också att Facebook tar upp kampen mot Yahoo’s Flickr, som också är en fotodelningstjänst där du laddar upp och delar bilder med din familj och dina vänner. Det ska bli intressant att se hur integrationen påverkar inte bara privatpersoners delande av bilder, utan också företags annonsering på det sociala nätverket.

Här kan du läsa hela meddelandet från Mark Zuckerberg om Facebooks köp av Instagram.