
Att fejka för att lyckas på Twitter
Marknaden för att köpa följare på Twitter ökar lavinartat, men är det bara negativt?
Människan är i grund och botten ett flockdjur som gillar att göra som alla andra. Det är därför ganska lätt att förstå effekten av att köpa fejkföljare till sitt twitter konto, ”..den här personen har 10 000 följare han/hon måste vara bra.”. Men vad blir effekten, läs mer:
Köpa Twitterföljare
Med lite enkla sökningar hittar man en rad företag som är villiga att sälja olika volymer med Twitter följare, allt från 1 000 till 100 000 i varierande prisklass.
Exempel på sidor som säljer Twitterföljare är:
Vi tror helt klart att effekten av att ha många följare är positiv, men kanske inte alltid lönsam. Som med många sociala medier kan det vara svårt att räkna hem en lönsamhet för företag, särskilt utan expertkompetens inom området.
Här är en informationsvideo från en återförsäljare av Twitterföljare som förklarar hur dom ser på saken:
Två kändisar som blivit ertappade med många fejkföljare är bland annat Lady Gaga med ungefär 71% alltså ungefär 20 miljoner konton. USAs president Barak Obama har också en uppsjö med fejkkonton efter sig, närmare bestämt 70%, vilket motsvarar ungefär 13 miljoner konton. Undersökningen är genomförd av företaget StatusPeople som aktivt jobbar med att analysera Twitterföljare baserat på en rad faktorer bland annat på hur aktiva kontona är och antalet egna följare varje följare har.
Vi tror helt klart att ett företag kan få en uppsving av att framstå som populära i sociala medier. Men när det kommer till Twitter kan det vara svårt att räkna hem kostnaden även om den är låg. Vi valde dock att på test beställa 2 500 följare för att se effekten på vårt Twitter konto och hos resten av Twitter Sverige.
Lite humor om Twitter och dess användare:
Vad tycker du, är det rätt att köpa följare på Twitter?