
Facebook släpper mobila annonser för appar
Facebook meddelade i veckan att de släppt en ny annonsform för marknadsföring av iOS och Android-applikationer. Annonserna är i ett beta-stadie där en utvald skara av företag har tillgång att köpa dom.
Tanken med annonserna är att göra det enkelt för användaren att klicka på en annons och direkt kunna ladda ner appen i Appstore eller Google Play om man inte redan har den. Precis som med de vanliga annonserna kan man välja ut demografin för kampanjen samt vilket operativsystem man vill marknadsföra sig för. Det har länge saknats bra sätt att marknadsföra appar genom Facebook frågan är om detta alternativ blir effektivt. Att driva nerladdningar av mobil-appar är något Facebook satsar brett på. Bland annat genom Facebooks App Center som vi tidigare skrivit om här.
Enligt Facebook själva har dom genom klick på statusar, timeline, bokmärken samt App Center senaste månaden drivit personer till Appstore 146 miljoner gånger. Utöver att annonsen har koll på vilken plattform användaren har så stämmer den även av om användaren redan har appen installerad. Utöver att driva nedladdningar så ska man även kunna marknadsföra sin app för att få sina befintliga användare att återvända.
Statistik

Facebook visar upp statistik för annonserna samt till viss del för app:en. Detta under förutsättningen att man inkluderat Facebooks nya SDK (Software Development Kit) 3.0 som lanserades i veckan i sin app. För att göra detta krävs det att man skickar in en uppdatering till Appstore för appen vilket känns lite väl omständigt. Samtidigt kan det vara värt det då statistiken är det viktigaste verktyget för att optimera annonserna.
Personligen tycker jag det är väldigt positivt att Facebook ger utvecklare ett mer strukturerat sätt att marknadsföra sina appar. Speciellt direkt i mobilen vilket ökar sannolikheten för nerladdningar. Även om detta alternativ inte ger ett enormt genomslag så är det positivt att de hela tiden tar fram nya tjänster för att driva nerladdningar.